Vinkkilista pop up -ravintolan pitoon

Alla löydät listattuna niitä seikkoja, joihin kannattaa omaa ravintolaa suunnitellessa kiinnittää huomiota. Listaa päivitetään ja mikäli et löydä vastausta itseäsi askarruttavaan kysymykseen tästä, kirjoita meille ramona.pulli[a]partio.fi ja anu.autio[a]papa.partio.net. Ohjeet herkullisiin ruokiin löydät sivun ”Food for Life, mitä se on” alaosasta.

Mitä on hyvä huomioida:
Aika: Mihin kellonaikaan ravintola kannattaa avata? Laitatteko valmiin sulkemisajan vai oletteko auki niin kauan kuin ruokaa riittää? Mikäli valmistatte ruuat juuri ennen ravintolan avaamista, tehkää realistinen aika-arvio ruuanlaiton kestosta. Koska valmistelut on aloitettava ja onko jotain mahdollista tehdä jo esimerkiksi edellisenä päivänä?

Paikka: Ravintola paikka kannattaa miettiä tarkkaan. Haluatteko valmistaa ison määrän ruokaa ja kuljettaa sen johonkin. Mitä tällöin tarvitaan? Haluatteko keittiön ja tarjoiletteko ruuan mukaan vai jäävätkö asiakkaat istumaan ja syömään? Mitä vaatimuksia se asettaa?

Vaihtoraha: Varautukaa seteleihin. Ravintolan mainokseen kannattaa laittaa selkeästi, jos ette voi hyväksyä korttimaksuja. Pyytäkää raivnotlan mainoksessa kävijöitä varaamaan tasarahan, jos mahdollista. Vaihtorahaa eli pohjakassa kannattaa silti olla, ja pohjakassan määrä merkitä erilliselle muistipaperille, jotta summan voi päivän lopussa helposti erottaa ansaitusta rahasta.

Valmistettavan ruuan ja juoman määrä ja hinta: Monelleko kävijälle valmistatte ruokaa? Minkä kokoisia annoksia tarjoilette? Mikä on kohtuullinen hinta. Hinnat kannattaa asettaa niin, etteivät ne aja ketään pois, mutta myös niin, että saatte vähintään omat rahanne takaisin.

Raaka-aineet: Mistä kannattaa hakea ja koska?

Ruokailuvälineet ja servetit: Kaikki eivät välttämättä pidä sormilla syömisestä ja pelkkä paperiliina alustana ei toimi kaikille ruuille. Mistä ja miten halautte tarjoilla ruuan ja mitä siihen tarvitaan? Jos käytätte oikeita lautasia, onko niitä pestävä välillä ja jos niin missä tai montako tiskaria tarvitsette?

Mainonta: Ravintolapäivän sivuille voi ja kannattaakin laittaa mainos ravintolasta, sillä päivästä kiinnostuneet käyvät usein siellä katsomassa kiinnostavia ravintoloita muutamaa päivää etukäteen. Sivut saattavat kuitenkin ylikuormittua itse Ravintolapäivänä, joten tapahtumalle kannattaa luoda toinenkin sivu esimerkiksi Facebookiin ja linkittää se Ravintolapäivän mainokseen. Kannattaa myös miettiä, kuinka paljon etukäteen sivut kannattaa luoda.

Tarvittava henkilökunnan määrä: Miten ison ravintolan haluatte pitää? Montako keittäjää/tarjoilijaa/tiskaajaa tarvitaan? Jos pidätte paikkaa auki koko päivän, oletteko vuoroissa ja kuinka pitkiä vuorot ovat?